Cara Buat Terminal Di Ubuntu Transparent

Assalamualaikum....
Dari BL4CK PIR4T3..
Hari nie, aku nak kongsi dengan korang 
pasal Ubuntu pulak..
Bagi pengguna Ubuntu yang baru Install or yang baru beli, Terminal dia mesti jadi
bentuk macam nie kan..

klik untuk besarkan

Ok... Sekarang aku akan ajar bagi yang menggunakan Ubuntu 12.04 LTS...
Yang lain last sekali aku ajar..

First, korang bukak Terminal korang dulu ...
Dash Home > Applications > Terminal

Bila dah bukak, korang pergi dekat Edit > Profile Preferences 
Lepas tuhh, bukak Tab Colors yang ada dekat Profile Preferences tuh..


Then, korang Un-Tick Use colors from system theme..
Lepastuhh, korang ubah warna Text Color tuhh kepada warna putih [ #FFFFFF ] .
Dekat Background color yang ada kat bawah Text Color tuhh, korang ubah warna dia kepada
warna hitam [ #000000 ] .

Lastly, korang pergi dekat Tabs Background...
Dan korang Tick dekat Transparent Background..
Pastuh, korang ejas lah dia punya slider tuhh ikot cita rasa korang...
Bila daah ejas, aku pun dah ejas, dia akan jadi macam nie...


Haa, Apa tunggu lagi... 
Close lah...
Hehehe...

Ok, Nie version lain pulak aku ajar..

Buka Terminal dulu...
Then, korang pilih Edit > Current Profile ..
Korang pilih Tab Colors tuhh...
Lepastuhh, korang Un-Tick Use color from system theme..

Korang ubah Text Color kepada warna putih [ #FFFFFF ] .
Ubah Backrground Color kepada warna hitam [ #000000 ] .

Bila dah selesai yang nie, korang pergi dekat Tab Effects dan Tick dekat 
Transparent background..
Lastly, korang gerakkan slider tuhh ikot cita rasa korang...
Aku cadangkan guna lebih kurang 70% or 75% ...

CLOSE lah lepas siap...

Mudah kan ? Tapi, color Text dan Background tuhh aku saja pilih warna Putih bagi Text dan Hitam
bagi Background nya..
Sebab baru nampak cam darkness or bayang-2 sikit kan..
Hahhaa.. Korang boleh pilih warna korang sendiri..

Jadi, Posted aku pasal benda nie dah habis, maknanya, Tutorial aku pown sampai sini jerp..
Semoga bermanfaat buat korang semua...
Assalamualaikum...



No comments on "Cara Buat Terminal Di Ubuntu Transparent"

Leave a Reply