Cara Buat Effect Gambar Berkilat



Assalamualaikum....
Dari BL4CK PIR4T3...
Hari ini BL4CK nak ajar korang macam mana nak buat Effect Gambar tuhh berkilat 
macam gambar yang dah aku siapkan..



Dan nie pulak gambar asal dye..


Nak Buat Tak ?
Ok.. Jom ikot Langkah-2 nie..

Step 1
Bukak Adobe Photoshop Korang...

Step 2
Korang pilih gambar korang...


Step 3
Korang pilih Ellipse Tool ataupun korang klik jerp huruf U..


Step 4
Korang pun bulatkan tempat mana yang korang nak bagi berkilat tuhh...
Macam aku, aku bulatkan dekat bahagian penjuru atas tuhh...


Step 5
Korang pulak kena ubah 1 benda..
Pastikan korang masih lagi sedang mengedit Bulatan tersebut
dan jangan alihkan..
Korang ubah benda tuhh kepada Soft Ligh...
Tak paham, tengok ScreenShot kat bawah...




Bila korang dahh pilih Soft Light, bulatan tersebut akan jadi macam nieh..


Ada tak ?
Kalau ada, effect tersebut dah pun siap !
Tapi kalau nak tambah lagi menarik kowt, ikot lah Step last nie..

Step 6
Tambah lagi 1 bulatan diantara tengah-2 bulatan yang mula-2 tadi tuhh..
Dan dye akan jadi macam nieh..


Jadi Tak ?
Kalau jadi, sila komen ya..
Kalau tak jadi, sila bagi tahu saya..
Atau pun Inbox saya di Facebook

Step 7
Save Lah kepada format *JPG ataupun *PNG..

Tamat ~
Semoga bermanfaat untuk korang semua yaa !
Assalamualaikum...