Visual Basic 2008 - Calculator

Assalamualaikum....

ok..hari nie aku nak ajar korang buat Calculator dengan Visual Basic 2008..
Sebelom nak mula nie , klik link nie dulu...
KLIK SINI
TONYOH SINI
ok daa siap sesi klik mengeklik nie..
jom kita mulakan..
Contoh Calculator yang aku buat..



Barang Yang Diperlukan..

1.Button [ 4 ]
2. Label [ 2 ]
3.Textbox [ 2 ]

Yang Lain Tu Sume aku hias..
Labe tu aku tambah lagi 2..
so , jadinya 4 lar Label yang aku pakai..
Korang pakai 2 Label jerp lar erk..
kalo korang nak tambah apa-2 , pandai korang yerk.. xD

korang susun lah macam mana pown...
ataupown tiru cam aku buat tu kew...

Kod untuk Button1 [ + ]
Yang Berwarna Sahaja...

Public Class Form1

    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
        Label2.Text = "+"
        Label1.Text = Val(TextBox1.Text) + Val(TextBox2.Text)
    End Sub

Kod Untuk Button2 [ - ]
Yang Berwarna Sahaja...

Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button2.Click
        Label2.Text = "-"
        Label1.Text = Val(TextBox1.Text) - Val(TextBox2.Text)
    End Sub

Kod Untuk Button3 [ X ]
Yang Berwarna Sahaja...

Private Sub Button3_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button3.Click
        Label2.Text = "*"
        Label1.Text = Val(TextBox1.Text) * Val(TextBox2.Text)
    End Sub

Kod Untuk Button4 [ ÷ ]
Yang Berwarna Sahaja...

Private Sub Button4_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button4.Click
        Label2.Text = "÷"
        Label1.Text = Val(TextBox1.Text) / Val(TextBox2.Text)
    End Sub

Kod untuk Button daa abiz , skarang nie aku nak cakap kat korang pasal Label..
Label kan ada 2 , so , Label1 korang letak bawah sekali , dan Label2 korang letak tengah-2 
antara Textbox1 dan Textbox2...

Label1 dan Label2 korang kosongkan nama tu..
Label1 dan Label2 tu , korang tak payah nak letak Text apa-2 , just bia kosongkan..

K..Sampai Sini Jerp Tuto aku hari nie..
kalo tak paham , tanya aku ok , ataupown komen dekat bawah nie..
Sekian , Assalamualaikum..










No comments on "Visual Basic 2008 - Calculator"

Leave a Reply